SIAD W

 

Kiedy się martwić❓
Wtedy, jeżeli dziecko używa tylko takiej formy siadu, a nie bawi się w innych pozycjach.
Co wtedy❓
❗Badamy dlaczego dziecko tak siedzi.


Warto zawsze zwrócić uwagę czy to tylko jedna nieprawidłowość w rozwoju czy też np. połączona z innymi. Wzrok, skupienie, koncentracja, ruchomość kręgosłupa, sensoryka ciała, mowa, to wszystko jest razem połączone.
Dlatego tak dużo dzieci ma tyle różnych terapii, a badań naukowych ciągle brakuje…. ale i tak wszyscy powinni mieć ten sam mianownik: diagnoza.
Ile razy ktoś mówi: "siad W nie ma konsekwencji", a ktoś inny – "ważne żeby go nie było". Według mnie należy przyjrzeć się zawsze dziecku, które stale siedzi w takiej pozycji …
Czasami są to dzieci z hipermobilnością konstytucjonalną, a czasami z nieprawidłową równowagą mięśniową w stawach biodrowych …oczywiście może być kilka jeszcze przyczyn.
Jest to jeden ze wzorców, które jeśli stale występują jako forma siedzenia to wymagają konsultacji.
Warto proponować dzieciom inne pozycje do zabawy ….im więcej różnorodnych pozycji tym lepiej dla rozwoju.
Jeżeli dziecko siedzi w siadzie W tylko czasami to nie wymaga diagnostyki.
⚠Złota rada dr Joasi: bawcie się z dziećmi siedząc przy stoliku, stojąc na kolanach, w siadzie skośnym , w siadzie prostym, w pozycji stojącej, w pozycji w leżeniu na brzuchu. Im więcej różnych ustawień, tym lepiej! Wtedy siad W nic nie na rozrabia.

Materiały własne: „Dziecko wiotkie w wieku przedszkolnym i szkolnym”