Znajomość poszczególnych warunków psychomotorycznego rozwoju dziecka, wiedza na temat mechanizmów warunkujących ten rozwój oraz znajomość idealnego modelu rozwoju dziecka stanowią nieodzowną bazę do podjęcia działań terapeutycznych. Dzięki temu można w sposób celowy pomóc dziecku w osiągnięciu jego możliwego potencjału życiowego.
Ontogeneza motoryczna jest zależna od:
Funkcjonuje na poziomie korowym mając kontrolę nad poruszaniem się, będąc istota myślącą logicznie i racjonalnie.
Dla osiągnięcia prawidłowej lokomocji niezbędne jest oprócz wyżej wymienionych warunków:
Badanie dziecka w 1 roku życia odbywa się przede wszystkim za pomocą obserwacji motoryki spontanicznej.
Do tego niezbędna jest wiedza na temat idealnego rozwoju dziecka. Ocena rozwoju dotyczy zawsze ilości i jakości wzorców. Drugim ważnym czynnikiem jest badanie rozwoju odruchowego, czyli odruchów, które zawsze mają swoją ewolucję w przebiegu rozwoju. Trzeci etap badania to badanie reakcji ułożeniowych. Reakcje ułożeniowe ulegają przeobrażeniom w 1 roku życia. Badanie ich polega na zmianie ustawienia ciała w przestrzeni.
Każda faza wymaga dokładnej obserwacji.
Badanie zebrane jest w tabeli:
Cały rozwój w odniesieniu do tułowia przebiega cranio-caudalnie, czyli w kierunku czaszkowo-krzyżowym oraz z kierunku proksymalnego do dystalnego.
Schemat ciała: