Rączki i logopeda

Bardzo wiele rzeczy pisze się na temat zaburzeń mowy u dzieci … chciałabym tutaj podkreślić bardzo ważną rzecz.

 

W rozwoju psychomotorycznym mowa to efekt adaptacyjnego połączenia intelektu, postawy mechanizmów sensorycznych i behawioralnych. O otwartej buzi już pisałam.
A dziś o ustawieniu rączek w pozycji na brzuchu.
Popatrz jak leży dziecko oznaczone „alarmem”, a chłopczyk obok. Zwróć uwagę na otwarte ręce i mimikę twarzy, jaka jest różnica.
Może ktoś powie jeden objaw nie ma znaczenia…. ALE TO TY JESTEŚ RODZICEM, A WIĘC NIE BĘDZIESZ DIAGNOZOWAŁ SWOJEGO DZIECKA.
Warto za to znać sygnały… kiedy przebadać się.
Jeżeli twoje dziecko ma taki wzorzec na brzuchu jak dziecko na zdjęciu oznaczone „alarmem” to może warto przebadać połączenia neuronalne: ręce- kręgosłup, w każdym wieku: niemowlę, 2 latek, 4 latek, 10 latek ….
Z moich obserwacji wynika sentencja: każde dziecko, które ma problem z mową ma jakieś trudności posturalne ….
Oczywiście są dzieci które mówią i mają też trudności posturalne ….ale jednak obserwacja trudności posturalnych u dzieci z trudnościami z mową to wspólne pole działania fizjoterapeuty i logopedy …
Materiały własne szkolenie: „Kontakt wzrokowy”, „Ontogeneza motoryczna”, „Patrz poza to co widać”.