Zobacz o co chodzi?
Jednym z ważniejszych aspektów rozwoju dziecka to powstawanie schematu ciała.
Dlaczego❓ Mózg uczy się wykorzystywania neuronów, a jednym z narzędzi jest "poczucie własnego ciała".
Wzorce senso-motoryczne związane z poznawaniem własnego ciała, uczą dziecko automatycznie m.in.: poczucia postawy, rozwoju funkcji kręgosłupa, świadczą także o rozwoju intelektu.
❗️ Brak prawidłowego schematu ciała świadczy o różnych problemach i może być pierwszą oznaką problemów rozwojowych.
Prof. Vojta mówił o ideomotoryce (to trudne słowo, ale pięknie mówiące, że prawidłowy rozwój to chęć zdobycia nowych doświadczeń wraz z wykorzystaniem wzorców motorycznych – bez myślenia i bez treningu.
Schemat ciała można określić równaniem:
ciało➕ kontakt wzrokowy➕ poczucie, gdzie jest moje ciało w przestrzeni = prawidłowy schemat ciała bez treningu
❗️Jeśli masz odczucia, że Twoje dziecko wymaga nauki schematu ciała to warto zasięgnąć opinii specjalisty.
Rozwój schematu ciała do skończonego 3 miesiąca:
1️⃣ Po narodzinach –noworodek musi prowadzić rękę do ust pojedynczo.
Po 2️⃣ miesiącu – łączy rączki na klatce piersiowej na wysokości klatki.
Po 3️⃣ miesiącu – obie rączki wkłada bez problemu do ust – nie bój nie jest głodny – to rozwój schematu ciała.
PS. Na zdjęciu Adaś w swoim "wielkim skoku rozwojowym". Brawo! Po tak ważnym wydarzeniu można mieć tak zadowoloną minę. Połączenie obu rączek na klatce piersiowej to wzorzec świadczący o rozwoju intelektu z postawą. Tak jak wspomniałam wcześniej, prof. Vojta nazywa to zjawisko ideomotoryką.
Podziękowania dla rodziców Adasia za piękne uchwycenie wzorca.
⚠️Złota rada dr Joasi: Kiedy dziecko zaczyna wykonywać taki wzorzec, obserwuj je, ale też zostaw czasem "w spokoju", to jego czas na rozwój wzorców.