Powiązanie głowy ze stopą poprzez funkcję kręgosłupa

Co warto obserwować jeżeli dziecko zaczyna chodzić?

 

Oczywiście większość osób patrzy na nogi, ale nogi nie działają oddzielnie – są powiązane z ustawieniem głowy, kręgosłupa i miednicy.

Co jest piękne na tym zdjęciu? Wszystkie dzieci nawiązują kontakt wzrokowy!

 

Czy kto powiedział Tobie, że twoje dziecko jest tak szybkie że nie ma czasu na kontakt wzrokowy?  To zawsze jest nieprawdą!!!!!!!!!!!!!!  Realizacja potrzeb związanych z  kontaktem wzrokowym z mamą, tatą, babcią, drugim dzieckiem, bratem, siostrą  to najważniejsza rzecz w rozwoju.

Pamiętaj: czy małe czy duże dziecko powinno nawiązywać kontakt wzrokowy!!!!!!!!!!!

 

A teraz wróćmy do ustawienia głowy w pozycji stojącej. Zwróć uwagę najpierw na pierwsze dziecko od lewej: głowa ustawiona prosto w odniesieniu do nóg. Następnie dzieci zaznaczone czerwonym znakiem to dzieci, którym należy się przyjrzeć, gdyż mają pochylenie głowy.

Powiesz, że widać tak tylko na zdjęciu? Świetnie, to bardzo dobra wiadomość. Czasami jednak głowa jest stale pochylona niezależnie czy dziecko stoi, siedzi, raczkuje czy leży. Może to mieć wpływ na jego kręgosłup, oczy oraz stopy i kolana.

Krzywe nóżki, płaskie stopy i kiedy leczyć a kiedy nie, to temat stałej dyskusji specjalistów. Osobiście sugeruję popatrzeć na głowę. Głowa nie może pochylać się stale w jedną stronę w pozycji stojącej. Zapytasz dlaczego głowa pochyla się? To już może być efekt jakiś trudności: od tzw. przebytych zaburzeń napięcia, asymetrii, bioder, oczu, rotacji kręgosłupa itd.

Z moich wieloletnich doświadczeń wynika, że ustawienie głowy wpływa na całościowe funkcjonowanie dziecka w każdym wzorcu. Pamiętaj: idąc do specjalisty z dzieckiem chodzącym każdy ortopeda i fizjoterapeuta powinien obejrzeć dziecko całościowo.

Jeżeli idziesz z problemem stopy u dziecka,  a ktoś obejrzał tylko stopę (i do tego dziecko było w ubraniu) i nie obejrzał kręgosłupa, głowy, nie zapytał o MOWĘ i rozwój poznawczy to może okazać się, że jakieś trudności nie zostały ze sobą powiązane.