Kiedy rodzic powinien wymagać od dziecka radzenia sobie z kawałeczkami jedzenia?

 

Moją inspiracją do postów są rozmowy z rodzicami …
Chciałabym zwrócić uwagę na czas kiedy to rodzic powinien wymagać od dziecka radzenia sobie z kawałeczkami jedzenia.
❓I znowu pojawia się pytanie: czy fizjoterapeuta może pomóc terapeucie od mowy i karmienia i odwrotnie?
Oczywiście, o ile badają podstawy rozwoju tak samo.
Pionizacja języka, czyli jego prawidłowe ruchy do góry i do dołu oraz co warto pamiętać ruchy boczne języka i żuchwy mają ogromne znaczenie i nawiązując do ostatniego postu o wędzidełku to jest także jeden z problemów połączonych z ogólnym rozwojem.


Jak na to patrzę jako fizjoterapeuta?
Warto pamiętać, że ruchy boczne języka i żuchwy powinny być prawidłowo wykształcone w momencie kiedy dziecko obraca się z pleców na brzuch – a więc norma to skończone 6 miesięcy.
Kiedyś rozszerzanie diety u dzieci wprowadzano w wieku 6 miesięcy. Biorąc pod uwagę rozwój dziecka zaprogramowany genetycznie wiemy, że (post #musthave6) dziecko obraca się z pleców na brzuch, wysoko podpiera się na rękach i bardzo dobrze skupia wzrok na twarzy rodzica np. przy zabawie w a-kuku.
Z punktu widzenia rozwoju funkcji języka i żuchwy to świetny czas, aby dziecko mogło uczyć się gryźć i żuć.
Holistyczne podejście do dziecka to obserwacja wieloprofilowa.


⚠Złota rada dr Joasi: jeżeli dziecko ma problem z połykaniem czy rozdrabnianiem pokarmu w wieku 6 miesięcy i masz trudności z rozszerzaniem diety warto także sprawdzić czy maluszek jakościowo prawidłowo obraca się z pleców na brzuch oraz jak wygląda w tym wieku oddech i ustawienie kręgosłupa.
Castilo Morales (twórca jednej z metod terapii związanych z mową) jako przyjaciel prof. Vojty miał z nim tu stały punkt: oddech –kręgosłup – funkcje podporowe na brzuchu –orientacja wzorców: jakość rozwoju tych wzorców jest m.in. decydująca dla rozwoju funkcji języka.


⚠Druga złota rada dr Joasi: oczywiście świetnie jeżeli w tym wieku dziecko bawi się np. warzywami, ale pamiętaj że naśladownictwo rodzica to następny ważny aspekt do rozwoju mowy i rozwoju kontaktu wzrokowego.
Jeżeli Ty jako rodzic karmisz dziecko łyżeczką to karm dziecko naprzeciwko siebie i daj mu tez szanse na używanie narzędzi.
Kora czołowa, rozwój intelektu od milionów lat połączona jest z wynalezieniem narzędzi. Daj swojemu dziecku szanse żeby odkryło widelec.
Wiem, teraz jest bardzo dużo różnych poglądów na temat jedzenia, ale z moje doświadczenie mówi mi, że ważne są WYBORY. Daj szansę dziecku na naśladownictwo twojej osoby, a więc połóż też łyżeczkę z boku, aby dziecko mogło szybko zdecydować czy naśladuje rodzica czy też posługuje się tym co ma.
Jeżeli maluszek ma problemy z żuciem czy karmieniem warto znowu odnieść się do całości rozwoju oraz nie tylko do funkcji pionizacji języka, ale także do ruchów bocznych języka, żuchwy i powiązanych z tym rozwojem posturalnym.


Podziękowania dla rodziców: Adasia i Feryi za piękne zdjęcia.
Zwróć uwagę: Adaś na etapie dziecka 6 miesięcznego jest w stanie trzymać jeden przedmiot w rączkach, Freya na etapie dziecka 11 miesięcznego trzyma już dwa przedmioty równicześnue. Zobacz, ile informacji można wyciągnąć z obserwacji prostych czynności i jak wiele informacji zawiera sposób jedzenia: stabilizacja głowy, skupienie itd.
Jeśli wiedza ta jest dla Ciebie przydatna i ważna podziel się nią z innymi. Udostępnij, komentuj, przesyłaj dalej! Z góry dziękuję.
Materiały: szkolenia Joanna Surowińska