Czy wszystkie dzieci czworakują?

 

Często otrzymuję pytanie: czy wszystkie dzieci czworakują? Czy ma to znaczenie dla przyszłego rozwoju dziecka?
Odpowiedź na takie pytanie wymaga wiele … cierpliwości ????
Szczególnie jeśli chodzi o specjalistów ????
Należy wyraźnie zaznaczyć, że jest to jeden z pierwszych „prawdziwych” wzorców lokomocyjnych.
Co to oznacza: dziecko ma do osiągnięcia cel -realizuje go przez program neuronalny zakodowany genetycznie. Zdrowe dziecko naturalnie zaczyna czworakowanie w wieku 8-10 miesięcy, idealnie jeśli jest to w przedziale 8-9 miesięcy (czworakuje około 3 miesięcy zanim zacznie chodzić samodzielnie). Równocześnie rozwija inne aspekty rozwoju psycho-emocjonalnego związane także z siadaniem i wstawaniem.
Jak wiecie rozwój interakcji psychomotorycznych uważam za kluczowy w rozwoju.
Co nowego pojawia się w okolicy „aktywacji wzorca czworakowania”?
Ważne: faza strachu przed obcymi, interakcja daj -podaj-oddaj zabawkę z rodzicem oraz zabawy w „chowanego” za meblami.
Drogi Rodzicu co to oznacza?
Twoje dziecko czworakuje i widzi do kogo podąża (lub w zabawie nie widzi i znajduje).
Twoje dziecko boi się obcych, a więc nawet na widok babci może zareagować na chwile płaczem.
Maluch patrzy na Ciebie i bawi się z tobą w prostą zabawę daj-podaj zabawkę.
A jak jest u dzieci z Mózgowym Porażeniem Dziecięcym? Wzorzec czworakowania pozwala nam specjalistom zanalizować poziomy trudności. Znaczenie ma wszystko: interakcje, kąty itd. Dlatego wiedza dla specjalistów jest tak ogromna (materiały własne: Szkolenie z analizy czworakowania w sobotę -Szczecin ).
Co powinien wiedzieć rodzic? Warto, aby dziecko czworakowało -warto szukać przyczyny, dlaczego ono np. nie pojawia się.
U dzieci z diagnozą np. Mózgowe Porażenie Dziecięce, prof. Vojta w swoich analizach pokazywał ogromne znaczenie tego wzorca, zarówno jakościowe jak i ilościowe. Toczy się wokół tego tematu duża dyskusja .. czy dzieci z diagnozami neurologicznymi powinny czworakować czy też nie?
Na taką analizę zapraszam specjalistów na szkolenie podkreślające znaczenie czworakowania w zakresie różnicowania jakości.
Dla rodziców ważne jest:
1️⃣Dzieci czworakujace w wieku 6 miesięcy powinny być przebadane pod kątem skupienia uwagi i koncentracji.
2️⃣Dzieci czworakujące czasowo dłużej niż pół roku warto zbadać dlaczego nie ma zamiany na model chodu
3️⃣Dzieci nie czworakujące warto zdiagnozować dlaczego tak się dzieje.
⚠️Złota rada dr Joasi: rozwijaj leżenie na brzuchu od pierwszych dni -niedobory w podporze to częste preludium do braku czworakowania. Kup dywan, maty -warto wykorzystać tarcie podłoża. Układaj zabawki na linii oczy dziecka- zabawka- twoje oczy to może pomóc w aktywizacji.
Jeżeli masz wrażenie, że twoje dziecko jest leniwe „w kwestii czworakowania” NIE WIERZ w to … nie ma dzieci leniwych ….warto im pomóc, a nie etykietować.
Czworakowanie w powiązaniu z rozwojem funkcji kręgosłupa, kończyn górnych i dolnych oraz adekwatnym rozwojem psychomotorycznym jest bardzo ważnym elementem rozwoju. Jako wzorzec w programie genetyczno-neurologicznym człowieka ma swoje znaczenie biologiczne. Podkreślam: NIE MA dzieci leniwych…
Popatrz na zdjęcia: Tata zachęca do zabawy na czworakach, mama nawiązuje kontakt wzrokowy z dzieckiem w pozycji czworaczej - zwróć uwagę na linie oczy-oczy.